چهارشنبه، فروردین ۱۶، ۱۳۹۱

چه موضوعی در زمینه پردازش زبان طبیعی توی بورس هست؟

اگر می خواهید در بازار کار همیشه طرفدار داشته باشید، یکی از سوالاتی که همیشه باید از خودتان بپرسید اینه که چه زمینه هائی از پردازش زبان طبیعی الان پرطرفدار هستند. از این پست قصد دارم در مورد هر کدام از مواردی که در زمینه پردازش زبان طبیعی الان پرطرفدار هستند کمی بنویسم.
این نوشته بیشتر در مورد کاربردهای داده کاوی خواهد بود.
مراحل انجام داده کاوی

بسیار عالی خواهد بود اگر نظر خودتان را در مورد این دسته از نوشته ها در انتهای همین نوشته یا از طریق صفحه تماس با من خبر بدهید.


Social Network Data Mining
از پر طرفدارترین موضوع که پردازش متون شبکه های اجتماعی است شروع میکنم. در حال شرکتهای زیاید علاقه دارند که بتوانند اطلاعاتی را از شبکه های احتماعی استخراج کنند. اسم علمی اینکار داده کاوی (Data mining) به زبان فارسی است. یکی از اطلاعاتی که می توان استخراج کرد در مورد مطالبی است که هر کاربر می نویسد. مثلا اداره پلیس شهر علاقه مند است که بداند چه افرادی در مورد اتفاقاتی که در شهر افتاده یا خواهد افتاد صحبت کرده اند. به این ترتیب می توانند با این داده ها از بروز اتفاقات بعدی جلوگیری کنند (چیزی شبیه داستان گزارش اقلیت تام کروز). در حال حاضر بطور خاض شرکتهایی هستند که مستقیما برای اداره پلیس کار میکنند و هدف آنها جمع آوری اطلاعات در زمینه های جرم و جنایت هست.
Opinion Mining 
یکی دیگر از کاربردهای پردازش متون در شبکه های اجتماعی این است که یک شرکت مثلا بی ام و بداند که مردم در مورد آخرین مدل ماشین آنها چه نظری دارند. یا اینکه مثلا اگر آگهی را بصورت عمومی نمایش داده اند که ویژگیهای مدل جدید ماشنینی را نشان می دهد، نظر مردم چیست. این می تواند به آنها کمک کند که بازاریابی بهتری داشته باشند. گاهی مواردی از نظر مشتریان اهمیت دارد که شاید در اولین نگاه از دید بخش بازاریابی شرکت پنهان بوده باشد. مشابه همینکار می تواند برای نامزدهای انتخابات در کشورهای مختلف استفاده شود. اگر یک کاندید بتواند سریعتر از بقیه بفهمد که مردم در مورد آخرین صحبتهای او چه نظری دارند، می تواند در صورت لزوم سری آنها را تصحیح کند یا اینکه موارد قوت را بیشتر در صحبتهای بعدی مطرح کند. بصورت کلی مواردی مشابه اینرا در گروه پروژه های Opinion mining دسته بندی می کنند. ترجمه فارسی مناسبی برای این واژه سراغ ندارم اما شاید عبارت نظر کاوی درست باشد.

برای طولانی نشدن مطلب بقیه موارد را در یک نوشته دیگر برای شما خواهم نوشت.

هیچ نظری موجود نیست: