پنجشنبه، اسفند ۰۲، ۱۳۸۶

نئوری نحو

یکی از مواردی که به نظر من ما در ایران کمبود داریم، وجود افرادی است که علاوه بر دانش کامپیوتر به دانش زبانشناسی هم آشنا باشند یا برعکس
مثلا اگر فردی که تخصص کامپیوتر دارد بخواهد در زمینه پردزش زبانی کار کند و روش مورد استفاده هم شامل تحلیل دستوری زبان باشد، بایستی با مباحث کلاسیک تئوری دستور زبان آشنائی داشته باشد.
در آدرس زیر لینک اسلایدهای ارائه شده در دانشگاه سارلند را گذاشته ام. هم برای مدرسین درس زبانشناسی که به غیر زبانشناسان تدریس میکنند مفید است و هم برای افرادی که می خواهند اطلاعات بیشتری در زمینه زبانشناسی از دیدگاه دستور زبان داشته باشند.
Syntax Theory Slides
البته واقعا این مباحث برای افرادی که اطلاعات پایه زبانشناسی را ندارند کمی سخت است و باید وقت زیادی گذاشته شود. بخصوص مباحث مربوط بهHPSG و LFG

مدتی است که صحبت از راه انداختن رشته جدید زبانشناسی رایانه ای در دانشگاه تهران است. بنظر من یکی از مسائلی که خیلی مهم است طراحی دروس مناسب است.
یک روش اینست که از تجربیات دانشگاههای دیگر در این زمینه استفاده کنیم. دانشگاه سارلند به این دلیل که چند سالی است که این رشته را ارائه کرده است و همچنین دانشجویان آن از رشته های کامپیوتر و زبانشناسی و یا مهندسی برق می آیند توانسته تقریبا در این زمینه کار خوبی ارائه دهد.
هرچند بدلیل کمبود تجربیات مناب در زمینه پردازشهای زبانی در زبان فارسی، همیشه مشکل تئوری بودن این دروس وجود دارد و کمتر می توان دروس عملی در ایران در این زمینه تعریف کرد.
بعنوان مثال کار ساده ای نیست که بخواهیم شبکه عصبی را به افرادی که دانش برنامه نویسی قوی ندارند بدون ابزار تدریس کنیم.
هرچند در حال حاضر برنامهمتن-باز زیادی در اینترت وجود دارد که کاربرد آموزشی دارد و می تواند برای آموزش در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. نمونه بارز آنهم برنامه تولکیت پردازش زبان است
NLTK

هیچ نظری موجود نیست: