سه‌شنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۸۲

تفاوتهای یک سمینار در ایران و آمریکا

روز گذشته فاکسی بدست من رسید و خبر از برگزاری یک سمینار در زمینه خط و زبان فارسی می داد.
اما چند نکته درباره این سمینار :
اول اینکه این فاکس در تاریخ 10 اسفند شماره شده بود و تا روز 13 اسفند به شرکتها و افراد مهلت داده بود تا در این زمینه اظهار علاقه کنند . جالب اینکه تاریخ این سمینار روز 20 اسفند اعلام شده است.
این فاکس نیمه شب به 10 اسفند به شرکت ما رسیده یود
روز 11 و 12 اسفند هم تعطیل است.
خوب شما تصور می کنید چطور می توان در دو روز تعطیل این مطالب را برای سمینار ارائه داد؟

بعد از سوال و جواب با دوستان در سازمانهای مختلف فهمیدم که این فاکس برای همه در همین زمان ارسال شده و شرکت ما استثناء نبوده .
اما مگر می شود در عرض یک هفته یک سمینار با ارزش ارائه داد؟ شاید بعضی از دوستان بگویند که خوب افرادی که قبلا در این زمینه کار کرده اند باید برای این سمینارها آمادگی داشته باشند. خوب اینهم حرفی است.
اما دوست دارم توجه شما را به نامه ایمیلی که درباره سمیناری در زمینه ترجمه ماشینی است جلب کنم.
این سمینار در تاریخ 28 دسامبر 2004 در دانشگاه جورج تاون برگزار می شود.
البته متولیان این سمینار هم حتما می توانسته اند که یک هفته قبل از شروع سمینار آنرا به اطلاع علاقه مندان برسانند اما شاید بر اساس تجربه فهمیده اند که آماده شدن برای سمینار حتی برای شرکتهائی که قبلا در این زمینه کار کرده اند بیش از یک هفته طول می کشد.
در این سمینار تازه به هر شرکت یک ماه فرصت داده شده است که چکیده مقاله های خود را برای ارائه به دانشگاه ارسال کنند. خوب هر کسی نمی تواند در یک ماه مقاله را آماده کند مگر اینکه قبلا بر روی آن کار کرده باشد. اما زمان یکماه زمان معقولی است. اما نمی دانم چطور می توان در عرض یک هفته یک مطلب برای سمینار آماده کرد. مگر اینکه کیفیت را فراموش کنیم و فقط یک سمینار ارائه کنیم.

راستی اینرا هم بگویم که این سمینار کار مشترکی است از وزارت فرهنگ و سازما ن مدیریت و فرهنگستان زبان فارسی

به نظر می آید که بودجه اختصاص داده شده به توسعه زبان فارسی برای سال 1382 نتوانسته کامل هزینه شود و طبق معمول در پایان سال تصمیم گرفته اند که این بودجه صرف شود. برای اطلاع از مقدار این بودجه بد نیست نگاهی داشته باشید به صحبتهای آقای جهانگرد درباره بودجه تکفا در سال 82 و 83
http://www.itiran.com/news/show.asp?no=8212092109

هیچ نظری موجود نیست: